Powitanie  Conieco  Na afiszu  Teatr  Filmografia  Dyskografia  Wydawnictwa  Piosenki  Galeria  Wywiady  Media  Linki  Historia  Kontakt
   

NAGRODY



          Nagroda za najlepszą muzykę - Festiwal Teatralny - Opole 1979

          Nagroda za muzykę do spektaklu „Operetka”
- Wrocławiu 1980

          Grand Prix krytyki i publiczności
- Belgrad 1983 i Nancy 1984

          Nagroda Fringe First
- 1985, 1986

          Grand Prix
- Opole 1986

          Brązowe Lwy Gdańskie
 za muzykę do filmu "Schodami w górę schodami w dół" na XIII FPFF - Gdynia 1988r.

          Nagroda indywidualna jury za muzykę do filmu "Wrzeciono czasu" na XX FPFF - Gdynia 1995
          Nagroda za muzykę do  przedstawienia w Teatrze TV "Przybysz z Narbony" Juliusza Stryjkowskiego - Warszawa 1997
          Nagroda publiczności dla przedstawienia "Rodzina Dreptaków" w/g Andrzeja Waligórskiego w Teatrze na Woli w Warszawie - Tarnów 2005
          Nagroda Filmowa Orła za muzykę do filmu "Dzień Świra" - 2003

          
Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski - 2004

          
Srebrny Medal Zasłużony Kulturze "Gloria Artis" (nr 211/2005)

          Nagroda "Sopockiej Muzy" otrzymana od Prezydenta Miasta Sopotu w dziedzinie kultury i sztuki 6.10.2005

          Nagroda za: „Muzykę i Opracowanie muzyczne” przedstawienia "SKARPETKI, OPUS 124"
          na XII Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej "Dwa Teatry - Sopot 2012"

          Medalem imienia Biskupa Ignacego Krasickiego za całokształt pracy jak również za współpracę z Teatrem im. Jaracza w Olsztynie
          oraz Ogólnopolskich Spotkań Zamkowych „Śpiewajmy Poezję” - Olsztyn 2012

          Klucz do Bram Miasta Olsztyna - Olsztyn 2012




Notka biograficzna z LPMR

        Ur. 23.08.1947 Warszawa, kompozytor i aranżer, także pianista i reżyser teatralny. Absolwent Wydziału Filologii Polskiej UAM w Poznaniu. Muzyczny samouk. W czasach licealnych był wokalistą i gitarzystą amatorskich zespołów MY i Nastepcy. Pierwsze piosenki - zarówno muzykę, jak i teksty – pisał dla zespołu Tarpany. Jako kompozytor muzyki teatralnej zadebiutował w 1972 kompozycjami do spektaklu Trucizna, miłość i śpiew do tekstów E. Stachury. Od tego czasu napisał muzykę do około dwustu spektakli dla krajowych teatrów dramatycznych, Teatru TV, Burg Theater w Wiedniu, Schauspielhaus w Zurychu, Narodowego w Helsinkach, Schillertheater w Berlinie, Teatru Towstonogowa w Leningradzie oraz teatrów w Bon, Genewie, Kassel i Grazu. Jest kompozytorem autorskich musicali Miłość, czyli życie, śmierć i zmartwychwstanie oraz Decadance; musicali Kuglarze i wisielcy (libr. Jacek Kaczmarski); muzyki do Kolędnicy (libr. J. Skotnicki); muzyki do spektakli Kordian, Jan Gabriel Borkman, Czajka, Na dnie (reż. E.Axer), Zbrodnia i kara, Operetka, Wiśniowy sad, Dziady, Noc listopadowa (reż. M. Prus), Judasz z Kariothu, Łaźnia, Skrzywdzeni i poniżeni, Śmierć Tarełkina, Nora (reż. I. Cywińska), Ślub, Lorenzaccio, Burza, Ksiądz Marek (reż. K. Zaleski), Stracone zachody miłości, Dwaj panowie z Werony (reż. T. Łomnicki), Kosmos, Getto, Czerwone nosy (reż. E. Korin), Czajka, Kordian, Hamlet (reż. J. Englert), Kordian, Zemsta (reż. G. Holoubek), Czajka, Wiśniowy sad, Dzieci słońca, Hamlet (reż. A. Domalik), Czytadło, Antygona w Nowym Jorku, Maria Stuart (reż. G. Gliński), Don Carlos, Król Edyp, Sokół maltański (reż. L. Adamik), Cyd (reż. A. Hanuszkiewicz); muzyki do wszystkich spektakli w reżyserii J. Wiśniewskiego, które zdobyły liczne nagrody na zagranicznych festiwalach teatralnych, m. in. Grand Prix krytyki i publiczności dla Panopticum a la Madame Tissau na festiwalu BITEF w Belgradzie w 1983, Grand Prix dla Panopticum a la Madame Tissau i Końca Europy na festiwalu Teatrów w Nancy w 1984, Fringe First dla Końca Europy w 1985 i Fringe First dla Modlitwy chorego przed nocą w 1986 na festiwalu teatralnym w Edynburgu; muzyki do programów TV i recitali estradowych Krystyny Jandy (Dancing), Jacka Różańskiego (Życie to nie teatr), Hanny Banaszak (Treny), Ewy Błaszczyk (Misterium ognia, Ostinato determinare, Fotografie), Piotra Fronczewskiego i E. Błaszczyk (Piosenka, której nie można przestać śpiewać), Krystyna Tkacz (Prolog z demonami) oraz jako współautor muzyki do programów tv i recitali Barbary Dziekan (Ulica kwitnącej wiśni), Jolanty Kaczmarek (Para nasycona), Hanny Banaszak (Wołanie Eurydyki), Magdy Umer (Faux pas), Edyty Geppert (Śpiewajmy); muzyki filmowej; piosenek. Jego karierze poświęcone jest hasło w tv LPMR odc. 141 (reż. R. Wolański). Jest laureatem nagrody za muzykę do spektaklu Noc listopadowa na festiwalu teatralnym w Opolu w 1979, nagrody za muzykę do spektaklu Operetka na festiwalu we Wrocławiu w 1980, nagrody za muzykę do Judasz z Kariothu na festiwalach teatralnych w Kaliszu w 1981 i w Opolu w 1982, nagród za muzykę do spektakli Wesele, Dziady, i Nie-Boska komedia na festiwalach w Opolu w latach 1982-83, nagrody Przewodniczącego Komitetu ds. RiTV za twórczość tv w 1980, nagrody za musical Miłość czyli życie, śmierć i zmartwychwstanie na festiwalu teatralnym we Wrocławiu w 1985, Grand Prix w koncercie piosenki aktorskiej i kabaretowej na KFPP w Opolu w 1986 za To nic, że to sen, nagród za muzykę do filmu Schodami w górę, schodami w dół na FPFF w Gdyni w 1988 i Wrzeciono czasu w 1995.

RYSZARD WOLAŃSKI